Det omöjliga

Kan inte förstå att jag så ofta skall ge mig på det "omöjliga".
Ni som känner mig vet att jag långt ifrån är bra på att lära mig nya språk,
Jag var inte speciellt bra på engelska.
Jag var definitivt inte bra på tyska.
Trots detta kom jag på iden att börja läsa japanska.
Vare sig tyska eller japanska har jag ju inte haft någon användning av... än så länge i alla fall.
Ska kanske påpeka det att jag var inte någon större stjärna på det japanska språket.
Att försöka lära sig japanska utan att få någon riktig användning av det var från första början lite dö-fött. :(
2011 genomfördes en ny ide som... ja, säger inget mer. Då genomfördes en så kallad Par-Mix-Tävling i det japanska brädspelet shogi. Man kan givetvis fråga sig var jag fick denna ide från, detta hade aldrig tidigare spelats utanför Japan. För att göra det hela än mer konstigt så i en sådan tävling krävs lika många kvinnor som män.
För att tävlingen skulle kunna genomföras krävdes minst 4st lag (=4st kvinnor + 4st män).
Detta låter ju inte så märkvärdigt.....MEN, i Sverige fanns vid denna tidpunkt bara 4st kvinnor som spelade. 2011 kom 4st lag och även 2012 kom 4st lag.
2013 tror jag (hoppas i alla fall) det kommer 4st lag.
Till i år har jag nu också tittat runt ute i Europa för att se om det finns mer intresse... det finns intresse, men inte just vid denna tidpunkt.
Nåväl, jag får hoppas på lite internationella gäster till 2014 års upplaga utav denna tävling.
När jag tänker efter så.. varför tänka på 2014 års upplaga innan denna tävling har spelats 2013.
Av någon anledning så har Trollhättan blivit en stad för shogi-spelande kvinnor. Idag finns bara 2 shogi-spelande kvinnor utanför Trollhättan (fast i Sverige) och i Trollhättan finns betydligt fler. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0