Proffs

Jag tänker idag inte nämna något om "super-pinglan" utan om en annan bekant, personen som jag försökte locka till Trollhättan för att delta i en tävling som jag skall anordna. Hon har sagt att hon har inte tid till detta och nu vet jag vad detta beror på.
Hon kommer inom kort att bege sig till Japan för att väl där försöka bli professionell "Shogi-spelare". Det har tidigare aldrig hänt att någon utanför Japan har lyckats med detta.
Det finns en gräns på att man måste vara under 26år för att få bli proffs (en gräns som hon klarar) och det var stort 2005 när en man (från Japan) som var över 40 år men ganska överlägsen i amatörvärlden fick ta steget in i proffs-världen. Hur det har gått för honom sedan vet jag dock inte.
Hur som helst, jag får nu hålla tummarna för att hon lyckas, det kommer förvisso krävas några års studier men bara att ha kommit in på denna skola är stort. Att sedan bli utexaminerad är än svårare. Av männen är det bara ett fåtal personer som varje år blir utexaminerad därifrån och jag hoppas nu verkligen att hon lyckas med sin dröm att kunna livnära sig på att bara spela detta spel. Att hon sedan inte kan tala japanska (det säger hon själv i alla fall) gör ju knappast saken lättare.
Jag lärde känna henne för ca 10 år sedan och vid det laget var jag faktiskt bättre än vad hon var men hon har blivit väldigt mycket bättre sedan dess.
Idag får hon anses som en av Europas starkaste/bästa. I verkligheten har vi träffats bara en gång (2005 - i Stockholm) och jag håller nu verkligen tummarna för att hon lyckas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0